4 badatelské kroky

Badatelsky orientované vyučování je metoda 4 badatelský kroků, díky které žáci získají krom znalostí učiva i mnoho důležitých dovedností.

Důležité je nejen zaujmout žáka, ale také spustit v jeho hlavě myšlenkové pochody typu "jak to tedy je?" nebo "to je zvláštní". Pokud téma žáka vnitřně motivuje, zvýší se jeho zájem o bádání i učení se něčemu novému.


BOV umožňuje žákům postupovat ve zjednodušené podobě tak, jak postupují skuteční vědci. Vědci svými pokusy neodpovídají na otázky, ale hledají důkazy pro své domněnky, případně se snaží domněnky jiného vědce vyvrátit. K tomu je třeba nejprve tyto domněnky jasně zformulovat.


Položili jsme si výzkumnou otázku, zpracovali ji do hypotézy a nyní nastává čas naši hypotézu ověřit. To můžeme provést buď studiem informací k tématu, konzultacemi s odborníky, nebo realizovat naše vlastní pozorování nebo pokus. 

Závěrečný krok uzavírá badatelskou cestu, zároveň však může být počátkem dalšího bádání. Podstatnou částí kroku je vyhodnocování vlastního bádání, posouzení, zda můj předpoklad byl blízko tomu, co mi vyšlo. Jaké další otázky jsem objevil? Jak mohu výsledky mého bádání zajímavě sdělit ostatním?

 

Co na to říkají učitelé

Chci začít s touto metodou. Potřebuji vědět, jak na to.

Sledujte novinky a odebírejte newsletter!

Chcete dostávat svěží badatelské novinky v momentě, když jsou čerstvé? Neváhejte a přihlašte se k odběru badatelského newsletteru.

© TEREZA, vzdělávací centrum, z. ú. 2012 - 2017. Všechna práva vyhrazena. | created by webdilna | com Licence Creative Commons