Bádání bez laboratoře a bez drahých přístrojů? Bez obav

Autor Badatelé

8. 10. 2025

Když se řekne badatelská výuka, možná se vám vybaví obrázek plně vybavené laboratoře, mikroskopů, chemikálií a drahých měřicích přístrojů. Možná právě tato představa vás od badatelství odrazuje. Ale k smysluplnému bádání s žáky nepotřebujete nic speciálního. Naopak – často stačí věci, které už máte ve třídě nebo doma. 

Proč to funguje i bez vybavené laboratoře? 

Badatelství je metoda práce s žáky, využívá rozporuplných situací, motivací, které vyvolávají otázky a přirozeně vedou badatele ke zvídavosti. Žáci se při bádání učí přemýšlet, pozorovat, formulovat hypotézy a ověřovat je. To vše lze dělat s minimem pomůcek – klíčová je spíš kreativita a odvaha nechat žáky objevovat. 

Tipy na bádání s jednoduchými pomůckami 

  • Pozorování přírody: listy stromů, šišky, kamínky, voda v kaluži nebo mraky na obloze. Příroda je nejlepší laboratoř, která je dostupná zdarma. 
  • Bádání o vodě: průhledné sklenice, kelímky, miska s vodou. Stačí na zkoumání hustoty, rozpustnosti či kapilárních jevů. S obyčejným cedníkem se zase můžete vydat prozkoumat, kdo ve vodě žije. 
  • Světlo a stín: baterka a papír vytvoří základní podmínky pro pokusy s optikou. 
  • Měření a porovnávání: obyčejné pravítko, stopky nebo mobilní telefon umožní žákům zaznamenávat data a sledovat závislosti. 
  • Kuchyňská laboratoř: mouka, sůl, ocet, soda, brčko, gumičky nebo igelitové sáčky – vše poslouží jako skvělý základ pro malé experimenty a velké objevy. 
        žáci bádájí o vodních bezorbratlých

        Badatelství není o drahém vybavení, ale o schopnosti vyvolat zvědavost, pokládání otázek a hledání odpovědí. Ať už máte k dispozici špičkovou laboratoř, nebo třeba jen kelímky od jogurtů, žáci mohou bádat, zkoumat a objevovat svět kolem sebe. 

        Nevěříte? Vyzkoušejte následující aktivitu – ideální pro mladší žáky. Potřebovat budete jen baterku a pravítko nebo metr.  

        Jak se mění stín? 

        • Začněte otázkou: „Co všechno může ovlivnit velikost a tvar stínu?“
        • Nechte žáky, aby navrhli vlastní hypotézy, například: “Myslím si, že…
          „Když zdroj světla přiblížíme, stín se zvětší.“
          „Když světlo odsuneme dál, stín se zmenší.“
          „Stín se během dne mění podle toho, kde je slunce.“ 
        • Poté žáci provedou pokus s baterkou a figurkou – postupně mění vzdálenost zdroje světla a měří délku stínu pomocí pravítka nebo metru. Na závěr společně zhodnoťte: Komu se podařilo hypotézu potvrdit a komu vyvrátit? 
        • Pokud máte více času, můžete navázat venku. Nechte žáky ráno změřit délku svého stínu a odhadnout, jaký bude v poledne a odpoledne. Jejich hypotézy mohou znít například: „Stín se od rána do poledne zkrátí.“ nebo „Odpoledne bude můj stín delší než v poledne.“ Po několika měřeních pak děti porovnají svá data s původními předpoklady. 

        Líbila se vám krátká aktivita? Prozkoumejte naši databázi badatelských aktivit. Najdete v něm rychlé ochutnávky i komplexní lekce, které vám pomohou rozjet badatelství ve vaší třídě. 

        Mohlo by vás také zajímat…

        Když to ve škole bublá nápady

        Když to ve škole bublá nápady

         „Náš projekt možná odhalí „skryté“ tajemství jedné vesnice ve Středočeském kraji. V lese jsme narazili na trubku, z...