Představte si hodinu prvouky nebo přírodovědy, kde děti nečekají na odpovědi od učitele, ale samy kladou otázky, přemýšlejí, pozorují a hledají vysvětlení. Badatelsky orientované vyučování (BOV) přináší právě takový přístup – dává dětem prostor objevovat svět kolem sebe vlastní zkušeností. Možná si ale kladete otázku: „Je badatelství vhodné i pro malé děti?”
Bádání už od první třídy? Jde to!
Často panuje představa, že bádání je vhodné spíše pro starší žáky, kteří již umějí číst a psát. Praxe ale ukazuje, že i ti nejmenší mohou objevovat svět kolem sebe prostřednictvím badatelských aktivit.

Paní učitelka Markéta Okurková ze ZŠ Kunratice se o své zkušenosti podělila slovy: „Bádat jednodušší formou se dá už s prvňáky i předškoláky. Děti si dokážou drobná pozorování naplánovat, připravit si pomůcky a také projekt následně zrealizovat a vyhodnotit. Na prvním stupni začínáme, na druhém stupni už pilují jednotlivé dovednosti.“
Jak přizpůsobit bádání mladším dětem?
Badatelská výuka na prvním stupni má však svá specifika. Malé děti jsou přirozeně zvídavé, ale jejich schopnost formulovat otázky a plánovat pokusy je teprve v zárodku. Proto je klíčové, aby učitel dokázal badatelské aktivity přizpůsobit jejich věku a zkušenostem.
Mladší děti nejlépe chápou svět skrze konkrétní zkušenosti, proto je důležité využívat praktické a smyslové aktivity. Pro bádání postačí běžně dostupné materiály jako voda, listy, kamínky. Délka aktivit by měla odpovídat kratší době pozornosti dětí, přičemž je vhodné pracovat s vizuálními pomůckami, obrázky nebo piktogramy místo psaného textu.

Klíčové je také propojení s běžným životem – děti nejvíce baví zkoumat věci, které se jich osobně týkají, například jídlo, počasí nebo rostliny na školní zahradě.
Co na badatelské metodě láká pedagogy, kteří učí na prvním stupni?
“To neznámo a napětí, že něco objevím sám.“ Hana Křápková, ZŠ Šlapanice
“Dostala jsem “kuchařku” pro mé amatérské učitelské snahy být dětem průvodcem na jejich cestě k získávání a osvojování informací.” Růžena Gally Jadrná, ZŠ Žamberk
“Že je použitelná i v reálném světě, nejen ve škole. A že žáci mohou propojit to, co již znají, s učením se něčeho nového.” Clara Janecka, OPEN GATE – gymnázium a základní škola, s.r.o., Babice
“Nemusím vědět všechno, žáci mají prostor pro vlastní myšlení – učí se aktivně pracovat, nikoli jen pasivně přijímat, což by jim dnes a v budoucnu v životě k ničemu nebylo.” Olga Trachtová Hadáčková, ZŠ a MŠ Vysoký Chlumec
Přijďte si to vyzkoušet na náš seminář Bádáme na prvním stupni a objevte, jak může bádání obohatit vaši výuku!