Badatelství ve školách – inspirace a příležitost pro budoucnost

Autor Badatelé

22. 11. 2024

Začíná doba badatelská? Pojďme se podívat na to, jaké změny může také přinést nová revize rámcového vzdělávacího programu do českých škol a proč je podpora badatelsky orientované výuky klíčová pro rozvoj moderního vzdělávání.

Co si vůbec máme představit pod pojmem badatelství ve škole?

Badatelsky orientovaná výuka (dále BOV) je zajímavou a velmi efektivní alternativou klasické výuky přírodovědných oborů, která se na mnoha školách již stala nedílnou součástí vzdělávání. Na jednoduchých badatelských lekcích se žáci učí vymýšlet výzkumné otázky, vytvářet hypotézy, navrhovat metody jejich ověření, zpracovávat získaná data a formulovat závěry. Díky tomu se stávají aktivními spolutvůrci vzdělávacího procesu. BOV rozvíjí jejich schopnost kritického myšlení, týmové spolupráce a praktické dovednosti, pozitivně ovlivňuje jejich zájem o učení a prohlubuje jejich vztah k přírodě. Také je to naučí veřejně prezentovat
a obhajovat výsledky své práce.

Učíte zeměpis, chemii a přírodopis. Jak zde lze bádat?

Velmi snadno! Všechny přírodovědné obory jsou nevyčerpatelným zdrojem zajímavých problémů a otázek,
o nichž se dá bádat i v podmínkách základní školy. Daleko přínosnější, než nutit žáky memorovat fakta
mi připadá nechat je objevovat si své vlastní „Ameriky“. Není k tomu potřeba mnoho. Stačí školní zahrada,
blízký les, potok, pár přírodnin a přiměřeně vybavená laboratoř…, ale především zvědavost a chuť objevovat.
A tu má většina dětí, ať už o současné nejmladší generaci slyšíte cokoliv.

Příběh ZŠ Židlochovice již není v České republice ojedinělý, avšak stále je dosti vzácný. Badatelská výuka se na druhém stupni dosud objevuje jen na velmi malém vzorku škol (méně než 2 % hospitovaných hodin v roce 2018/2019). Ve své poslední zprávě ČŠI uvádí, že více než polovina žáků se podle svého vyjádření v základní škole nikdy nesetkala s prováděním samostatně naplánovaného experimentu.

Více než 40 % žáků nikdy neprovádělo vlastní systematické pozorování přírody. To by se však mohlo brzy změnit. V novém návrhu revize rámcového vzdělávacího programu se s badatelstvím výslovně počítá. Badatelské postupy jsou specifikovány v rámci Klíčové kompetence k řešení problémů, kde je rovněž podrobně popsáno, jaké strategie se očekávají od učitele a jaké očekávané výsledky učení lze pozorovat u žáka. Jestli si badatelství konečně dobude legitimní místo v českém vzdělávání, to však bude záviset nejen na samotných učitelích, ale i na vedení škol, které jim takto učit umožní (např. zajistí vhodné pomůcky pro bádání, umožní spojovat výuku do dvouhodinových bloků, podpoří venkovní výuku apod.).

 Kde se inspirovat a jak začít

Ve vzdělávacím centru TEREZA se badatelsky orientované výuce (BOV) věnujeme systematicky od roku 2011, kdy jsme spustili projekt Badatelé.cz (dnes program Badatelé) a v jeho rámci vytvořili ikonickou učebnici Průvodce Badatelsky orientovaným vyučováním pro učitele, která se postupem času dočkala již tří aktualizací a dotisků. Čtvrté aktualizované vydání s důrazem na provázanost badatelství s novým RVP právě připravujeme. Zájem učitelů o metodu BOV v posledních letech narůstá. Když se učitelů ptáme, co jim brání, aby více zařazovali badatelství do výuky, uvádějí nejčastěji, že by potřebovali více času, vhodnější pomůcky či konkrétní metodické návody a lekce do výuky. Odpovídáme, že to je dobrá zpráva, protože to všechno už tady řadu let máme a víme, že to funguje (snad až na ten čas – ten natáhnout pořád neumíme).

TEREZA není jediná organizace, která se badatelskou výukou v ČR zabývá. Co může TEREZA přinést navíc (kromě mnoha badatelských metodik, seminářů či online kurzů), to je organizace žákovské badatelské konference – vícedenního setkání, na kterém týmy žáků prezentují výsledky svých školních badatelských projektů. Každý rok se koná na jiném místě ČR a vůbec není náhoda, že příští ročník této skvělé mezinárodní akce bude hostit právě Základní škola Židlochovice ve dnech 22.–23. května 2025.

„Na minulé konferenci jsme prezentovaly svůj výzkum Ptačí hodinka. Kromě toho jsme měly na starost i ‚stánek‘ na tzv. tržišti nápadů, kde jsme ostatním zájemcům z řad studentů i pedagogů vysvětlovaly další aktivity, které ve škole děláme: filtrování vody a zjišťování přítomnosti mikroplastů, měření výšky stromu pomocí Christenova výškoměru nebo již zmíněný výzkum zaměřený na ptactvo.“ (žákyně 7. C, ZŠ Židlochovice)

Jestli pořád nevíte, jak začít, přijeďte nebo vyšlete své kolegy příští rok do Židlochovic na badatelskou konferenci. Na akci můžete dorazit i bez žáků a nechat se inspirovat a okouzlit její jedinečnou atmosférou. Možná budete překvapeni, co vše děti dokážou, pokud jim k tomu ve škole dáme příležitost.

Článek vyšel v listopadovém vydání časopisu Řízení školy.

Mohlo by vás také zajímat…

Moje cesta k badatelství

Moje cesta k badatelství

Lenka Vlčková v TEREZE metodicky podporuje školy v badatelství, lektoruje a koordinuje projekt mikroplasty. Přečtěte...