
Vápník v půdě
Jak znají vaši žáci půdu? Bádejte s imi nad jejími různými druhy a vlastnostmi.
více informacíVyzkoušejte již ověřené lekce. Zařaďte BOV do výuky a bavte se.
Včera jsem s velkým úspěchem s žáky 4. třídy odučila hodinu Rostliny se červenají. Myslela jsem si, že to prostě jen vyzkouším a uvidím, co to s nimi udělá, ale oni mě nesmírně překvapili. Nejenže neměli problém s kladením otázek a s tvorbou hypotézy, ale v pohodě vymysleli ještě další téma na ověření. Ptali se kolik vody "vypije" rostlina za 1 den a sami na to pak tvořili hypotézy. Suprovní. Díky moc. Pokusím se do konce roku absolvovat ještě nějakou.
Lenka Skýbová
ZŠ Vřesina, účastnice vzdělávacího semináře projektu Badatelé.cz
Jak znají vaši žáci půdu? Bádejte s imi nad jejími různými druhy a vlastnostmi.
více informacíK čemu jsou v přírodě mechy? Jak se jednotlivé druhy liší? Poznejte s žáky tyto zajímavé rostliny.
více informacíCo znamená pH a co je zásadité a kyselé? Bádejte nad tím s žáky pomocí různých nápojů.
více informacíNeumíte si představit procvičování počítání s toaletním papírem? Podívejte se na naši lekci.
více informacíJak moc jíme ovoce a zeleninu? Odkud pochází a proč se o to máme zajímat? Badatelská lekce ke zdravé výživě je tu.
více informacíJeskyně, krasové jevy, jak vznikají? Zkuste si sami vyrobit krápník ve výuce o krasových oblastech.
více informacíJak v přírodě klíčí rostliny a co k tomu potřebují? Žáci odhalí základní podmínky nutné pro klíčení rostlin.
více informacíJak souvisí naše vajíčko ke snídani se spokojeným životem slepic? Nechte žáky probádat rozdíly mezi životními podmínkami slepic v různých chovech.
více informacíJak se s žáky zajímavě ponořit do tvorby grafů a sběru dat nejen ve fyzice, matematice a jiných předmětech? Inspirujete se!
více informacíProč mají ptáci různé tvary zobáků? Jaké mají tvary? K čemu jim slouží? Na podobné otázky s vámi žáci mohou hledat odpovědi a souvislosti mezi nimi.
více informacíJací ptáci žijí v okolí vaší školy mohou žáci prozkoumat v této lekci, ve které nechybí praktický pracovní list k poznávání ptáků.
více informacíJak rostliny žijí - dýchají, jí, rostou...? Zkuste to nechat žáky 4., 5.třídy badatelský prozkoumat a zjistit na některé z vašich venkovních hodin. V lekci si žáci vyzkouší všechny badatelské kroky.
více informacíLekce vhodná pro 1.stupeň ZŠ názorně pomocí několik her, obrázků, pracovní list představuje žákům fenomén potravního řetězce a jeho funkce v přírodě Lekce obsahuje bohatou přílohu metodických pomůcek.
více informacíJak propojit biologické pozorování s historickým tématem jako je židovská otázka, holokaust a připomenutí jeho obětí z 2.světové války? Na to přišli v Dubňanech.Podívejte se na lekci, která byla pilotována v 5.třídě.
více informacíTradiční jarní svátky nemusí být jen o lidových zvycích. Prozkoumejte na Velikonoce s žáky, jak rostliny hospodaří s vodou a jaký vliv má voda na jejich růst. Pomlázka se totiž hodí nejen o Velikonočním pondělí!
více informacíCo rostliny potřebují ke svému životu? Co má vliv na velikost jejich přírůstů? Žáci si v dlouhodobém pokusu vyzkouší všechny 4badatelské kroky a růst rostlin v různých teplotních, světelných a půdních podmínkách.
více informacíSeznamte žáky s Archimédem a jeho otázkami k vztlakové a gravitační síle! Jaký je mezi nimi vztah, jak působí na tělesa? Lekci ve výuce vyzkoušeli žáci 5.třídy, ale jistě je vhodná i pro nižší třídy, pokud s nimi chcete zkoumat toto téma.
více informacíCo nás může řeřicha naučit o klíčení, kořenech a růstu rostlin? Na co přišly v Dubňanech a jak to udělali vám představí tato badatelská lekce, v níž si s žáky procvičíte celý badatelský postup. A nechybí ani zdravá svačina na závěr!
více informacíV lekci s žáky prakticky procvičíte měření a počítání. Lekce je vedená spíš formou volnějšího bádání a není náročná na pomůcky. Žákům nechává volnost, čemu se budou měřením věnovat, ale není náročná na pomůcky.
více informacíLekce je určena pro žáky 1.st. ZŠ. Metodicky je však směřována k otevřenému bádání. Je tedy vhodná pro žáky, kteří už umí badatelsky pracovat. Tématicky se věnuje poznávání jehličnanů v přírodě.
více informacíJsou vaši žáci už zkušení badatelé, kteří už umí všechny badatelské kroky? Chcete je seznámit s růstem rostlin a pocvičit je v pozorování a práci se získanými daty? Tak tohle je lekce pro vás! Učíte-li na 1.stupni ZŠ.
více informacíChcete s dětmi badatelsky zkoumat vaši školní zahradu nebo jen tak pozorovat růst rostlin v květináči, ale nemáte co sázet? Založte si Semínkovnu! Přiložená lekce nabízí lákavou motivaci ale také pracovní list pro žáky.
více informacíVyzkoušejte si s žáky zbrusu novou povánoční lekci. Budete při ní společně se slavnými vědci jako jsou Galileo Galilei, Issac Newton a Albert Einstein kriticky přemýšlet a přijdete na kloub významu slov gravitace, atmosféra a vakuum.
více informacíJaký je rozdíl mezi klíčením hrachu a kukuřice? Klíčí tráva stejně, jako okurka? Nechte žáky ať tomu sami přijdou na kloub!
více informacíZnáte strážce Velikonočního ostrova, sochy Moai? Kdo sochy vytvořil? Jak je možné, že se tak velké sochy mohly pohybovat? Proč se nachází jen na pobřeží? Všechny tyhle otázky nás zavedou k přemýšlení, jaké triky lze provádět s těžištěm.
více informacíŽe v badatelství není místo pro umělce? Omyl! Spojte trénink kladení otázek s kreativní tvorbou z podzimního listí...
více informacíHroch je pořádně velký živočich! Celá země se třese, když jde okolo vás. Ale co když se hroch rozhodne vykoupat? Ve vodě je mrštný, potápí se a převaluje ve vlnkách...
více informacíŽe nevěříte v nadpřirozené jevy? S touto lekcí změníte názor. Přírodověda jen pro otrlé!
více informacíJak vzniká eroze? A jak jí můžeme předcházet? Erozi si vyzkoušíme v každé lavici!
více informacíProč se hroch nepotopí pod hladinu? Působí na něj zemská přitažlivost? A jak působí na nás?
více informacíKterými zvířátky byste chtěly být a proč? Umíte zvířátka napodobit? Proč si člověk ochočil zvířata? A jak člověku pomáhají?
více informacíCo jsou to mimikry? Proč se živočichové přizpůsobují svému prostředí? K čemu je jim to dobré? Jak dokážou živočichové reagovat na změnu prostředí?
více informacíPodívejme se na školní parapety a chodby. Má každá pěstovaná rostlina ve škole vhodné podmínky k životu? A proč vlastně ve škole pěstujeme rostliny?
více informacíProč zmrzlá voda deformuje PET lahev? A proč se na zimu vypouštějí zahradní sudy? Voda má jedinečné vlastnosti, a proto je jednou ze základních podmínek života na Zemi.
více informacíRozpustí se látka ve studené i teplé vodě za stejnou dobu? Jak rozpuštění ovlivníme mícháním? A může být rozpustnost látek ve vodě pro přírodu nebezpečná?
více informacíProč se jedna kost hned zlomí a jiná se ani nepohne? Co dává kosti pružnost a co naopak pevnost? Kolik kost váží a jak velkou zátěž unese? Společně zvážíme, co je jinak skryto!
více informacíDokážu určit stáří stromu nebo jej musím pokácet? Rostou stromy po celý život? Potřebujeme mít na Vánoce živý vánoční stromek nebo postačí ten umělý?
více informacíJak je možné, že strom nespadne, i když je tak vysoký? Co je to kořen a co klíček? Proč kořeny rostou směrem dolů a jak dlouho může rostlina bez kořene vydržet?
více informacíJak voda putuje rostlinou? Dostane se až do listů? Mají rostliny "žíly"? A k čemu je jim to dobré?
více informacíProč jedna rostlina téměř uschla a druhá zůstala krásně zelená? Potřebují rostliny k životu světlo? A může rostlina ve tmě růst?
více informacíJak dlouho je motýl zakuklen, než vykoukne na svět? Čím se motýl živí? Co je insektárium a jak ho vyrobím?
více informacíK čemu šneku slouží tykadla? Vidí hlemýžď? Jak rychle se pohybuje? Můžeme jej vytáhnout z ulity? Má modrou barvu krve? A jak se rozmnožuje?
více informacíDá se podle stopy ve sněhu určit zvíře? Která zvířata mají podobné stopy? Která zvířata přicházejí ke krmelci či zásypu? Jak se liší stopy savců a ptáků? Jak pomáhají lidé v zimě zvířátkům?
více informacíKdy se hlemýžď pohybuje? Pohybuje se ve dne či v noci? Ovlivňuje počasí pohyb hlemýždě? Slouží k něčemu vlastní stopa hlemýždě z lepkavého slizu?
více informacíJak se žížala pohybuje? Jak promíchává půdu? K čemu je žížala potřebná? Proč žížaly nevylézají při svitu slunce?
více informacíCítíme teplo? Nebo zimu? Poznáme pouhou rukou teplotu vody? A potřebujeme ji znát? Není to tak jednoduché!
více informací