Jak se badatelství rozšířilo po celé škole: Příběh ZŠ Chřibská

Autor Badatelé

27. 7. 2025

„Kolik motýlů se od housenky dožije až do dospělosti?“ Tato jednoduchá otázka stála na začátku příběhu, který se z jednoho badatelského projektu v šesté třídě postupně rozrostl do celé školy.

Od prvních badatelských kroků k prezentování na mezinárodní konferenci

Všechno začalo letos v lednu, kdy se šesťáci získali housenky motýla martináče pajasanového a pustili do zkoumání života jejich vývoje. Pomocí aktivity „Strom otázkovník“ si žáci sami formulovali výzkumné otázky a vrhli se na bádání. Poté bylo potřeba se o housenky pečlivě starat – každý den jim čistit nádobu a shánět vhodnou potravu. Což vzhledem k tomu, že housenky nejraději listy šeříku či ptačí zobu, byl v zimě skutečně náročný úkol. Žáci postupně dokumentovali všechny fáze vývoje motýla a svá pozorování zpracovali do projektu „Z kukly do světa“.

Vyvrcholením jejich práce byla účast na mezinárodní Badatelské konferenci v Židlochovicích v květnu 2025, kde šesťáci velmi profesionálně vystoupili před publikem. Připravili si také stánek na Tržišti badatelských aktivit, kde všem účastníkům konference ukázali jednotlivé fáze vývoje martináče a sdíleli podrobnosti svého projektu.

Od jednoho projektu k celoškolnímu nadšení

Chov housenek a čekání na vylíhnutí motýlů ale nezůstalo jen v šesté třídě. Zájem o bádání se rychle šířil po celé škole. Každý chtěl také zažít ten moment proměny housenky v motýla, a tak se do bádání pustily i další ročníky, dokonce i mladší děti.

 

      Například druháci nejen s nadšením sledovali růst a kuklení housenek přímo ve třídě, ale vedli si i společný zápis svého pozorování. Ze svých poznámek poté připravili své první vystoupení před svými spolužáky a prokázali schopnost samostatně plánovat i týmově spolupracovat.
      Na konci školního roku se ve škole uskutečnila minikonference, během které si jednotlivé třídy navzájem představily výsledky svého bádání.

      Nezůstalo však jen u prezentací v rámci školy – šesťáci se vydali sdílet své zkušenosti i do okolních škol, například na ZŠ a MŠ Rybniště. Sami připravili prezentace a inspirovali další děti i pedagogy.

      Co bude dál?

      Zápal pro badatelství na ZŠ Chřibská rozhodně nekončí. Šesťáci už nyní přemýšlejí nad projektem na příští školní rok a těší se na další ročník Badatelské konference. Jejich nadšení a aktivita se staly živoucím důkazem toho, jak silný dopad může mít badatelství, když dětem dáme důvěru, prostor a podporu.

      Se ZŠ Chřibská spolupracujeme v rámci projektu REACH, který realizujeme společně s DAPHNE – Inštitút aplikovanej ekológie. Projekt je součástí programu Erasmus+, který financuje Evropská unie.

      Chcete také zažít badatelství na vlastní kůži?

      V TEREZE pomáháme školám rozvíjet badatelskou výuku už více než 15 let. Podporujeme učitele, aby mohli děti provázet na cestě skutečného objevování – smysluplně, srozumitelně a s radostí.
      Pokud s badatelstvím teprve začínáte, přihlaste se na náš úvodní seminář pro začátečníky. Vybrat si můžete z několika termínů i míst po celé ČR.

      Mohlo by vás také zajímat…

      Když to ve škole bublá nápady

      Když to ve škole bublá nápady

       „Náš projekt možná odhalí „skryté“ tajemství jedné vesnice ve Středočeském kraji. V lese jsme narazili na trubku, z...