„Kolik motýlů se od housenky dožije až do dospělosti?“ Tato jednoduchá otázka stála na začátku příběhu, který se z jednoho badatelského projektu v šesté třídě postupně rozrostl do celé školy.
Od prvních badatelských kroků k prezentování na mezinárodní konferenci
Všechno začalo letos v lednu, kdy se šesťáci získali housenky motýla martináče pajasanového a pustili do zkoumání života jejich vývoje. Pomocí aktivity „Strom otázkovník“ si žáci sami formulovali výzkumné otázky a vrhli se na bádání. Poté bylo potřeba se o housenky pečlivě starat – každý den jim čistit nádobu a shánět vhodnou potravu. Což vzhledem k tomu, že housenky nejraději listy šeříku či ptačí zobu, byl v zimě skutečně náročný úkol. Žáci postupně dokumentovali všechny fáze vývoje motýla a svá pozorování zpracovali do projektu „Z kukly do světa“.
Vyvrcholením jejich práce byla účast na mezinárodní Badatelské konferenci v Židlochovicích v květnu 2025, kde šesťáci velmi profesionálně vystoupili před publikem. Připravili si také stánek na Tržišti badatelských aktivit, kde všem účastníkům konference ukázali jednotlivé fáze vývoje martináče a sdíleli podrobnosti svého projektu.
Od jednoho projektu k celoškolnímu nadšení
Chov housenek a čekání na vylíhnutí motýlů ale nezůstalo jen v šesté třídě. Zájem o bádání se rychle šířil po celé škole. Každý chtěl také zažít ten moment proměny housenky v motýla, a tak se do bádání pustily i další ročníky, dokonce i mladší děti.
Například druháci nejen s nadšením sledovali růst a kuklení housenek přímo ve třídě, ale vedli si i společný zápis svého pozorování. Ze svých poznámek poté připravili své první vystoupení před svými spolužáky a prokázali schopnost samostatně plánovat i týmově spolupracovat.
Na konci školního roku se ve škole uskutečnila minikonference, během které si jednotlivé třídy navzájem představily výsledky svého bádání.
Nezůstalo však jen u prezentací v rámci školy – šesťáci se vydali sdílet své zkušenosti i do okolních škol, například na ZŠ a MŠ Rybniště. Sami připravili prezentace a inspirovali další děti i pedagogy.
Co bude dál?
Zápal pro badatelství na ZŠ Chřibská rozhodně nekončí. Šesťáci už nyní přemýšlejí nad projektem na příští školní rok a těší se na další ročník Badatelské konference. Jejich nadšení a aktivita se staly živoucím důkazem toho, jak silný dopad může mít badatelství, když dětem dáme důvěru, prostor a podporu.
Se ZŠ Chřibská spolupracujeme v rámci projektu REACH, který realizujeme společně s DAPHNE – Inštitút aplikovanej ekológie. Projekt je součástí programu Erasmus+, který financuje Evropská unie.
Chcete také zažít badatelství na vlastní kůži?
V TEREZE pomáháme školám rozvíjet badatelskou výuku už více než 15 let. Podporujeme učitele, aby mohli děti provázet na cestě skutečného objevování – smysluplně, srozumitelně a s radostí.
Pokud s badatelstvím teprve začínáte, přihlaste se na náš úvodní seminář pro začátečníky. Vybrat si můžete z několika termínů i míst po celé ČR.










