Proč (a jak) začít s badatelskou výukou? RVP vám hraje do karet 

Autor Badatelé

9. 3. 2025

Všimli jste si, že badatelství je nyní nedílnou součástí revidovaného Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy?  

Badatelsky orientovaná výuka (BOV) je skvělá příležitost, jak vést výuku zábavně, smysluplně a efektivně. Přináší nadšení do hodin, podporuje zvídavost žáků a zároveň rozvíjí klíčové kompetence potřebné pro život. Při bádání žáci zkoumají problémy, kladou otázky, vytváří hypotézy, plánuji a provádí pokusy, analyzují data, formulují závěry a prezentují výsledky. Všechny tyto dovednosti vedou k rozvoji kompetencí, které jsou nyní pevně zakotveny v revidovaném Rámcovém vzdělávacím programu pro základní školy (RVP). Badatelská výuka se stává nejen doporučeným, ale i očekávaným přístupem k výuce.

Badatelství jako součást klíčových kompetencí

Jako součást klíčové kompetence k řešení problémů najdete nyní v RVP výslovně uvedeno i badatelství. Očekávané výsledky učení jsou zaměřeny na zkoumání problému a hledání řešení, a to jak na prvním, tak na druhém stupni.

V části věnované metodické podpoře poté najdete rozepsané jednotlivé strategie pedagoga: např.

  • pomáhám žákům rozpoznat klíčové aspekty výzkumného problému a formulovat otázky a předpokládané odpovědi, které povedou ke smysluplnému bádání;
  • pomáhám žákům plánovat jejich bádání v rámci stanovených postupů, aby efektivně používali informace potřebné k řešení výzkumného problému;
  • provázím žáky v konkrétních badatelských krocích a pomáhám jim vyhodnotit, zda jejich postupy odpovídají na výzkumnou otázku.

V TEREZE už dlouho víme, že bádat v hodinách má smysl, a proto nejen tyto strategie učíme pedagogy rozvíjet na badatelských seminářích, které fungují jako skvělý odrazový můstek pro každého, kdo chce s bádáním začít.

Přírodní vědy badatelsky

Pokud se v RVP podíváme do popisu vzdělávacích oborů a oblastí, najdeme badatelské postupy napříč mnoha z nich – a to nejen v přírodovědném vzdělání, ale také například v dějepise či praktických činnostech.

Celá vzdělávací oblast Člověk a příroda (Fyzika, Chemie, Přírodopis) má již ve své charakteristice zmíněny badatelské postupy jako cíle výuky: žák má být mj. schopen klást otázky a formulovat hypotézy k pojmenování a objasňování vztahů mezi zkoumanými přírodními jevy.

Význam badatelského přístupu je také vyzdvihnut přímo v popisu charakteristiky Přírodopisu, kde se doslova dočtete: “Formulace výsledků učení zdůrazňují využívání badatelských metod při zkoumání živých organismů a jevů v přírodním prostředí a vedou k chápání významu péče a ochrany životního prostředí.“

Pro naplňování jednotlivých očekávaných výsledků učení pak můžeme využít konkrétní badatelské lekce, ať už jsou zmíněny přímo v metodické podpoře dokumentu či si je stáhnete na našem webu. Například pro OVU: Na základě pokusu popíše faktory ovlivňující základní životní procesy v organismech včetně člověka (Přírodopis) můžete využít několik tipů přímo z metodické podpory, které jsou stavěné skutečně badatelsky, tedy včetně stanovení hypotézy.

Celou badatelskou lekci Klima a želvy či Mikroklima v okolí školy (můžete znát z naší publikace Klimatická dobrodružství můžete využít pro OVU Objasní roli přírodních procesů v příčinách, dopadech a opatřeních týkajících se změn klimatu.

Bádejte s námi

Badatelstvím se zabýváme v TEREZE už 15 let a víme, jak ho do výuky dostávat smysluplně, efektivně a zábavně. Přijďte si vyzkoušet badatelkou lekci na náš seminář Jak na badatelství a zjistěte, jak můžete s žáky bádat i ve vaší škole.

Mohlo by vás také zajímat…