Všimli jste si, že badatelství je nyní nedílnou součástí revidovaného Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy?
Badatelsky orientovaná výuka (BOV) je skvělá příležitost, jak vést výuku zábavně, smysluplně a efektivně. Přináší nadšení do hodin, podporuje zvídavost žáků a zároveň rozvíjí klíčové kompetence potřebné pro život. Při bádání žáci zkoumají problémy, kladou otázky, vytváří hypotézy, plánuji a provádí pokusy, analyzují data, formulují závěry a prezentují výsledky. Všechny tyto dovednosti vedou k rozvoji kompetencí, které jsou nyní pevně zakotveny v revidovaném Rámcovém vzdělávacím programu pro základní školy (RVP). Badatelská výuka se stává nejen doporučeným, ale i očekávaným přístupem k výuce.
Badatelství jako součást klíčových kompetencí
Jako součást klíčové kompetence k řešení problémů najdete nyní v RVP výslovně uvedeno i badatelství. Očekávané výsledky učení jsou zaměřeny na zkoumání problému a hledání řešení, a to jak na prvním, tak na druhém stupni.
V části věnované metodické podpoře poté najdete rozepsané jednotlivé strategie pedagoga: např.
- pomáhám žákům rozpoznat klíčové aspekty výzkumného problému a formulovat otázky a předpokládané odpovědi, které povedou ke smysluplnému bádání;
- pomáhám žákům plánovat jejich bádání v rámci stanovených postupů, aby efektivně používali informace potřebné k řešení výzkumného problému;
- provázím žáky v konkrétních badatelských krocích a pomáhám jim vyhodnotit, zda jejich postupy odpovídají na výzkumnou otázku.
V TEREZE už dlouho víme, že bádat v hodinách má smysl, a proto nejen tyto strategie učíme pedagogy rozvíjet na badatelských seminářích, které fungují jako skvělý odrazový můstek pro každého, kdo chce s bádáním začít.
Přírodní vědy badatelsky
Pokud se v RVP podíváme do popisu vzdělávacích oborů a oblastí, najdeme badatelské postupy napříč mnoha z nich – a to nejen v přírodovědném vzdělání, ale také například v dějepise či praktických činnostech.
Celá vzdělávací oblast Člověk a příroda (Fyzika, Chemie, Přírodopis) má již ve své charakteristice zmíněny badatelské postupy jako cíle výuky: žák má být mj. schopen klást otázky a formulovat hypotézy k pojmenování a objasňování vztahů mezi zkoumanými přírodními jevy.
Význam badatelského přístupu je také vyzdvihnut přímo v popisu charakteristiky Přírodopisu, kde se doslova dočtete: “Formulace výsledků učení zdůrazňují využívání badatelských metod při zkoumání živých organismů a jevů v přírodním prostředí a vedou k chápání významu péče a ochrany životního prostředí.“

Pro naplňování jednotlivých očekávaných výsledků učení pak můžeme využít konkrétní badatelské lekce, ať už jsou zmíněny přímo v metodické podpoře dokumentu či si je stáhnete na našem webu. Například pro OVU: Na základě pokusu popíše faktory ovlivňující základní životní procesy v organismech včetně člověka (Přírodopis) můžete využít několik tipů přímo z metodické podpory, které jsou stavěné skutečně badatelsky, tedy včetně stanovení hypotézy.
Celou badatelskou lekci Klima a želvy či Mikroklima v okolí školy (můžete znát z naší publikace Klimatická dobrodružství můžete využít pro OVU Objasní roli přírodních procesů v příčinách, dopadech a opatřeních týkajících se změn klimatu.
Bádejte s námi
Badatelstvím se zabýváme v TEREZE už 15 let a víme, jak ho do výuky dostávat smysluplně, efektivně a zábavně. Přijďte si vyzkoušet badatelkou lekci na náš seminář Jak na badatelství a zjistěte, jak můžete s žáky bádat i ve vaší škole.