Každý správný badatel má vždy při ruce svůj osobitý badatelský deník. Chodí po světě, oči otevřené, uši nastražené, mysl bystrou a tužku v pohotovosti, aby si mohl vše zajímavé poznamenat a neztratila se mu jediná geniální myšlenka!
K čemu je práce s badatelským deníkem ve škole?
Při badatelském učení je velmi podstatné, aby děti průběžně reflektovaly, na čem pracují a proč to dělají. V zápalu zkoumání děti lehce zapomenou na celkový smysl činnosti, kterou právě provádí. Badatelský deník je jednoduchou pomůckou, která pomáhá jim neztratit se v badatelském postupu. Průběžným zaznamenáním každého kroku zajistíme, že se děti lépe zorientují, kde se zrovna v bádání nachází. Deník rovněž zachycuje jejich myšlenkové procesy a poskytuje tak kontinuitu toho, jak o zkoumání přemýšlí.
Založte s dětmi badatelský deník na začátku školního roku. Děti do deníku průběžně zaznamenávají průběh bádání. Zapíšou si otázky, hypotézu, návrh pokusu. Zápisky mohou obohatit náčrtky, tabulkami, grafy dokumentujícími provádění pokusu. Nakonec do něj zapíší i závěry svého zkoumání. Deník však neslouží jen jak o pracovní list, ale je i místem pro originální nápady, myšlenky nebo řešení a vůbec poskytuje prostor pro zaznamenání procesu tvůrčího myšlení.
Pro vás je deník skvělým nástrojem, jak sledovat pokrok děti v badatelských dovednostech.
Jak vyrobit badatelský deník?
Připravte si tužky, pera, pastelky, jehlu a nit a pusťte se do tvorby badatelského deníku i vy. Je to jednoduché! Postupujte podle návodu.
A vzhůru na bádání!
Až se příště vyrazíte s dětmi ven, zkuste si na svět podívat badatelskýma očima. Pozorujte všechno kolem. Potkali jste cestou nějakou zajímavou přírodninu, netradiční předmět? Vyvolalo to ve vás nějaké zajímavé otázky? Zapište nebo namalujte si všechno, co byste chtěli vyzkoumat, čemu byste rádi přišli na kloub. Přejeme veselé objevování!