Proč bádat

Ať už s učením začínáte nebo hledáte změnu pro svou dlouholetou praxi. Badatelská výuka má něco pro každého.

Podívejte se, co o badatelství říkají učitelé.

Bádání je, když…

se žáci nebojí ptát 

jsou žáci ve výuce aktivní 

není všechna práce v hodině na učiteli 

cítíte radost a zájem 

Vás učení baví 

třída pracuje jako tým 

se s žáky učíme od sebe navzájem 

se najde role pro každého žáka 

děti žasnou z vlastního objevování 

Badatelství v pěti krocích

1.

Otázka je základ

Jak se ptát chytře a jak motivovat děti k otázkám. 

2.

Navrhujeme hypotézu

Proč je dobré odhadovat, jak bádání dopadne. 

3.

Plánujeme a ověřujeme

Bádání naučí děti víc než laborky. 

4.

Hledáme souvislosti

Badatelé chápou, co vybádali. A umí to předat dál. 

5.

Jsme akční a měníme svět

Pokud to jde, používáme výsledky bádání v praxi. 

Nemusíte zvládnout hned všech 5 kroků. Připravili jsme pro vás krátké aktivity, které vám pomohou s dětmi jednotlivé kroky procvičit. 

Co říkají o badatelství žáci

Před dnešní hodinou jsem nevěděl, že přírodopis může být zábavný.
žák
ZŠ Dubňany
Skrz tenhle typ výuky se učím věci do detailu. Podívám se třeba, jak funguje mikroklima, ale z učebnice mi to nemusí být jasné. A pak jdu ven na výuku a je to super. Můžu si sám vyzkoušet, jaké to mikroklima je a o čem píšou v učebnici. 
žák 6. třídy
ZŠ Kunratice
Byla to skvělá zkušenost, protože jsem se dozvěděla více o různých předmětech, naučila jsem se prezentovat před mnoha lidmimluvila jsem s mnoha studenty s velmi odlišných míst.
žákyně
Badatelská konference 2023
Když jsme šli na radnici představit výsledky našeho bádání o svozu odpadu v okolí školy, mysleli jsme, že se s námi nebude nikdo bavit. To, že nás vyslechli, a dokonce nabídli spolupráci bylo velké překvapení. Teď už víme, že i my můžeme měnit věci okolo naší školy. 
žáci
Gymnázium Postupická
Oceňuji možnost prezentovat naši práci bez stresu, přátelskou atmosféru mezi žáky, učiteli i porotou. 
žákyně
Badatelská konference 2022
To bylo super vyučování. Nejlepší bylo kreslit plakáty – mohli jsme na ně použít i obrázky z reklamních časopisů. Také mě bavilo, jak jsme zjišťovali, kolik kilo která kost unese.
žák
2.stupeň
Skrz tenhle typ výuky se učím věci do detailu. Podívám se třeba, jak funguje mikroklima, ale z učebnice mi to nemusí být jasné. A pak jdu ven na výuku a je to super. Můžu si sám vyzkoušet, jaké to mikroklima je a o čem píšou v učebnici. 
žák 6. třídy
ZŠ Kunratice
Pavel Broža
ZŠ Mánesova, Otrokovice
Před dnešní hodinou jsem nevěděl, že přírodopis může být zábavný.
žák
ZŠ Dubňany
Když jsme šli na radnici představit výsledky našeho bádání o svozu odpadu v okolí školy, mysleli jsme, že se s námi nebude nikdo bavit. To, že nás vyslechli, a dokonce nabídli spolupráci bylo velké překvapení. Teď už víme, že i my můžeme měnit věci okolo naší školy. 
žáci
Gymnázium Postupická
Badatelství je napínavé od začátku až do konce. Nejde o čisté opakování poznatků. Tím, že přicházíme na kloub tomu, co nás zajímá, se naučíme ptát, hledat informace, ověřovat a hodnotit výsledek.  
Zdenka Ouhelová
ZŠ Nová Včelnice, školní družina
Badatelství mi přináší příležitost pro to, nemuset dětem všechno vysvětlovat a nechat je přijít věcem na kloub. Samy si můžou poznatky najít, vyzkoušet, ochutnat i zažít.
Markéta Vokurková
ZŠ Kunratice
Skrz tenhle typ výuky se učím věci do detailu. Podívám se třeba, jak funguje mikroklima, ale z učebnice mi to nemusí být jasné. A pak jdu ven na výuku a je to super. Můžu si sám vyzkoušet, jaké to mikroklima je a o čem píšou v učebnici. 
žák 6. třídy
ZŠ Kunratice
Pavel Broža
ZŠ Mánesova, Otrokovice
Před dnešní hodinou jsem nevěděl, že přírodopis může být zábavný.
žák
ZŠ Dubňany
Když jsme šli na radnici představit výsledky našeho bádání o svozu odpadu v okolí školy, mysleli jsme, že se s námi nebude nikdo bavit. To, že nás vyslechli, a dokonce nabídli spolupráci bylo velké překvapení. Teď už víme, že i my můžeme měnit věci okolo naší školy. 
žáci
Gymnázium Postupická
Badatelství je napínavé od začátku až do konce. Nejde o čisté opakování poznatků. Tím, že přicházíme na kloub tomu, co nás zajímá, se naučíme ptát, hledat informace, ověřovat a hodnotit výsledek.  
Zdenka Ouhelová
ZŠ Nová Včelnice, školní družina
Badatelství mi přináší příležitost pro to, nemuset dětem všechno vysvětlovat a nechat je přijít věcem na kloub. Samy si můžou poznatky najít, vyzkoušet, ochutnat i zažít.
Markéta Vokurková
ZŠ Kunratice