Proč bádat

Ať už s učením začínáte nebo hledáte změnu pro svou dlouholetou praxi. Badatelská výuka má něco pro každého.

Podívejte se, co o badatelství říkají učitelé.

Bádání je, když…

se žáci nebojí ptát 

jsou žáci ve výuce aktivní 

není všechna práce v hodině na učiteli 

cítíte radost a zájem 

Vás učení baví 

třída pracuje jako tým 

se s žáky učíme od sebe navzájem 

se najde role pro každého žáka 

děti žasnou z vlastního objevování 

Badatelství v pěti krocích

1.

Otázka je základ

Jak se ptát chytře a jak motivovat děti k otázkám. 

2.

Navrhujeme hypotézu

Proč je dobré odhadovat, jak bádání dopadne. 

3.

Plánujeme a ověřujeme

Bádání naučí děti víc než laborky. 

4.

Hledáme souvislosti

Badatelé chápou, co vybádali. A umí to předat dál. 

5.

Jsme akční a měníme svět

Pokud to jde, používáme výsledky bádání v praxi. 

Nemusíte zvládnout hned všech 5 kroků. Připravili jsme pro vás krátké aktivity, které vám pomohou s dětmi jednotlivé kroky procvičit. 

Co říkají o badatelství žáci

Byla to skvělá zkušenost, protože jsem se dozvěděla více o různých předmětech, naučila jsem se prezentovat před mnoha lidmimluvila jsem s mnoha studenty s velmi odlišných míst.
žákyně
Badatelská konference 2023
Před dnešní hodinou jsem nevěděl, že přírodopis může být zábavný.
žák
ZŠ Dubňany
Skrz tenhle typ výuky se učím věci do detailu. Podívám se třeba, jak funguje mikroklima, ale z učebnice mi to nemusí být jasné. A pak jdu ven na výuku a je to super. Můžu si sám vyzkoušet, jaké to mikroklima je a o čem píšou v učebnici. 
žák 6. třídy
ZŠ Kunratice
Když jsme šli na radnici představit výsledky našeho bádání o svozu odpadu v okolí školy, mysleli jsme, že se s námi nebude nikdo bavit. To, že nás vyslechli, a dokonce nabídli spolupráci bylo velké překvapení. Teď už víme, že i my můžeme měnit věci okolo naší školy. 
žáci
Gymnázium Postupická
To bylo super vyučování. Nejlepší bylo kreslit plakáty – mohli jsme na ně použít i obrázky z reklamních časopisů. Také mě bavilo, jak jsme zjišťovali, kolik kilo která kost unese.
žák
2.stupeň
Oceňuji možnost prezentovat naši práci bez stresu, přátelskou atmosféru mezi žáky, učiteli i porotou. 
žákyně
Badatelská konference 2022
mystery person
"Zkoušela jsem několik badatelských lekcí a je to způsob učení pro žáky zajímavější, akčnější a tím pádem jsou více aktivní a neplatí, že se "neradi učí". Jsou zkrátka hodně živí a rádi pracují aktivně. V tom mi BOV hodně pomohlo, je to cesta, kterou chci s takovými třídami jít."
Tereza Hašková
PedF Jihočeská univerzita České Budějovice
mystery person
"Přijde mi lákavé to, že děti samy pozorují, bádají a učitel je tam jen jako průvodce. Mám ráda, když na spoustu věcí přijdou bez pedagoga a tu jejich upřímnou radost z toho, že to zvládly a chuť se posouvat dál."
Lucie Vnuková
ZŠ Prosperity, Třebovle, fakultní škola PedF UK, 2. stupeň ZŠ
mystery person
"Možnost několikarychlostního vzdělávání žáků v rámci jedné třídy a zároveň možnost diferenciace témat dle zájmu daného studenta."
Jakub Sochor
Talnet, z. s. Praha, projekt podporující nadané žáky
mystery person
"Zapojení žáků. Dle mé dosavadní zkušenosti se jim ze začátku nechce (střední škola), ale pak je to začne bavit. Je to na přípravu náročné, ale pro žáky stokrát přínosnější než běžná výuka."
Lenka Nohálová
SŠ zemědělská a přírodovědná Rožnov p. Radhoštěm
mystery person
"Žáci si přijdou na hodně věcí sami, musí přemýšlet, lépe si spojí teorií s praxí, naučí se spolupracovat a respektovat názory ostatních, vyvozovat závěry a netrávit čas ve třídě, ale spíše venku. Myslím si, že dojde i ke zlepšení vztahu mezi žákem a učitelem."
Lucie Sikorová
Masarykova základní škola Návsí, 2. stupeň ZŠ
mystery person
"Že mohu s dětmi přemýšlet nad tím co asi bude výsledkem našeho pokusu. Podpořit děti, že není třeba se bát chyb, a že nemusí nebýt smutní z toho, když se nám hypotéza nepotvrdí. Jako například, když se v soli to vajíčko nerozpustilo :D."
Tereza Liska
ZŠ a MŠ Králův Dvůr, 1. stupeň ZŠ, školní družina
mystery person
"Zkoušela jsem několik badatelských lekcí a je to způsob učení pro žáky zajímavější, akčnější a tím pádem jsou více aktivní a neplatí, že se "neradi učí". Jsou zkrátka hodně živí a rádi pracují aktivně. V tom mi BOV hodně pomohlo, je to cesta, kterou chci s takovými třídami jít."
Tereza Hašková
PedF Jihočeská univerzita České Budějovice
mystery person
"Přijde mi lákavé to, že děti samy pozorují, bádají a učitel je tam jen jako průvodce. Mám ráda, když na spoustu věcí přijdou bez pedagoga a tu jejich upřímnou radost z toho, že to zvládly a chuť se posouvat dál."
Lucie Vnuková
ZŠ Prosperity, Třebovle, fakultní škola PedF UK, 2. stupeň ZŠ
mystery person
"Možnost několikarychlostního vzdělávání žáků v rámci jedné třídy a zároveň možnost diferenciace témat dle zájmu daného studenta."
Jakub Sochor
Talnet, z. s. Praha, projekt podporující nadané žáky
mystery person
"Zapojení žáků. Dle mé dosavadní zkušenosti se jim ze začátku nechce (střední škola), ale pak je to začne bavit. Je to na přípravu náročné, ale pro žáky stokrát přínosnější než běžná výuka."
Lenka Nohálová
SŠ zemědělská a přírodovědná Rožnov p. Radhoštěm
mystery person
"Žáci si přijdou na hodně věcí sami, musí přemýšlet, lépe si spojí teorií s praxí, naučí se spolupracovat a respektovat názory ostatních, vyvozovat závěry a netrávit čas ve třídě, ale spíše venku. Myslím si, že dojde i ke zlepšení vztahu mezi žákem a učitelem."
Lucie Sikorová
Masarykova základní škola Návsí, 2. stupeň ZŠ
mystery person
"Že mohu s dětmi přemýšlet nad tím co asi bude výsledkem našeho pokusu. Podpořit děti, že není třeba se bát chyb, a že nemusí nebýt smutní z toho, když se nám hypotéza nepotvrdí. Jako například, když se v soli to vajíčko nerozpustilo :D."
Tereza Liska
ZŠ a MŠ Králův Dvůr, 1. stupeň ZŠ, školní družina