Lenka Vlčková v TEREZE metodicky podporuje školy v badatelství, lektoruje a koordinuje projekt mikroplasty. Přečtěte si, jaká byla
její cesta k nám, Badatelům.
Bavilo tě jako dítě chodit do školy?
Měla jsem od první třídy obrovské štěstí, že jsem narazila na paní učitelku, která byla opravdu báječná. Dokázala ve mě nezabít to nadšení pro vzdělávání se. Čtyři roky nás vedla s obrovskou laskavostí, respektem
k individuálním zájmům a zároveň v nás velmi rozvíjela samostatnost a zodpovědnost. Pamatuju si třeba
na referáty před celou třídou, což běžně nebývají fajn zážitky – ale pod jejím vedením to znamenalo, že si každý mohl vybrat téma, které ho zaujalo a říct o něm, co bylo dle něj důležité. Nebo když nám ke každému vysvědčení přikládala také osobní dopis – slovní hodnocení uplynulého pololetí. Později jsem tedy rychle zjistila, že takový přístup není bohužel ve škole úplně běžný a tím spíš na ni vzpomínám s velkou vděčností. Dodnes je pro mě velkým vzorem.
Kdo nebo co dalšího tě ovlivnilo, že ses dál rozhodla věnovat vzdělávání?
Sice jsem si už jako malá hrála na to, že jsem paní učitelka, ale vzdělávání nakonec nebyla první volba.
Vždycky jsem měla blízko k přírodě a jejímu poznávání, takže zaměření vysoké školy bylo jasné. Studovala jsem obecnou biologii, hledala konkrétnější směr a taky brigádu. Měla jsem za sebou pár let zkušeností
se (spolu)vedením přírodovědného kroužku, takže jsem se nezalekla nabídky na lektorování ekologických výukových programů v TEREZE. A tam jsem postupně začala zjišťovat, jak může vypadat moderní vzdělávání
a zlákalo mě to natolik, že už jsem TEREZU neopustila.
A pustila ses tedy rovnou do badatelství?
Cesta k badatelství byla ještě trochu delší –
v TEREZE jsem měla příležitost vyzkoušet různé pozice a nakonec jsem zakotvila v programu GLOBE v době, kdy se s badatelstvím právě začínalo.
Bylo jasné, že chceme trochu něco jiného, než jen měřit a zapisovat data a hledala se cesta, jak do přírodovědného vzdělávání vnést víc smysluplnosti.
Mou prioritou se pak na chvíli stala vlastní rodina a v TEREZE se mezitím na poli badatelství udělal obrovský kus práce. Teď stavíme na tom, že badatelství je mnoha učiteli ověřená metoda, jak žáky zaujmout a smysluplně rozvíjet. Kromě metodiky máme taky plno dalších podpůrných materiálů, skvělý úvodní seminář, online kurz. Loni se nám myslím dost povedl nový vizuál, ze kterého mám velkou radost. A zároveň sami pořád zkoumáme
a zkoušíme, co dalšího můžeme přinést, jak dál s metodou pracovat. Teď třeba připravujeme nový videokurz, aby s badatelstvím mohl začít každý hned.
Co ti přináší práce v TEREZE, respektive v programu Badatelé?
Pro mě je TEREZA od začátku místem, kde se žije podle hodnot, které mi jsou blízké. Respekt, otevřenost, spolupráce, vnímání individuálních potřeb a zároveň vědomí silného a spolehlivého týmu za zády. Samozřejmě, že se při práci objevuje i spousta problémů a často se na ledasčem neshodneme. A to pak jsou ty momenty, které nás nutí věci lépe promyslet, zlepšovat a posouvat. Mě osobně práce v TEREZE naučila například méně
se bát přijímat výzvy a víc rozumět svým silným stránkám a roli v týmu. Zároveň pracovat s lidmi, kteří jsou kamarádi a je na ně spoleh beru už jako samozřejmost (i když je jasné, že to tak není zdaleka všude).
A že ta práce prostě dává smysl, to už jsem říkala, ne? 🙂
Co byl tvůj největší badatelský zážitek?
Mě hrozně baví sledovat, když má badatelský zážitek někdo jiný. 🙂 U dětí jsou přirozeně vidět
i ty jednotlivé fáze, když dostanou prostor si je postupně projít: zaujetí, otázky, přemýšlení, co to udělá, když… ověřování a vyhodnocení toho, jak to dopadlo. A je jedno, jestli to trvá celé 5 minut nebo týden.
A úplně stejně to funguje i s dospělými na semináři, když si dovolí se ponořit do ukázkové lekce, prožít si to nadšení z objevování. A pak docházíme k úžasným AHA momentům, když společně přemýšlíme, jak takové zážitky u učení umožnit dětem. To jsou pro mě fakt cenné momenty, kdy vidím, že badatelství dává smysl i jiným lidem.
S Lenkou se můžete potkat na semináři 19. února, kde vás krok za krokem provede metodou badatelsky orientovaného vyučování.